piątek, 31 października 2008

Kaskada Wielkiego Młyna


Wielki Młyn w Gdańsku to istniejąca budowla Starego Miasta. Doprowadzono do niego kanał Raduni i było to przemysłowe centrum starego Gdańska z młynami, kuźniami, foluszami i czym tam jeszcze. Wszystko z napędem wodnym. Jest też Mały Młyn położony poniżej. Przy Wielkim Młynie są kaskady.
Dopiero wstawiając ten post pomyślałem, że ten tytuł można też zrozumieć metaforycznie w kontekście jutrzejszego dnia - Kaskada Wielkiego Młyna.
Woda podobnie jak czas wydaje się płynąć w jednym kierunku. Ale nie do końca jest to prawda. Tu na wybrzeżu znamy zjawisko cofki. Gdy sztormy północne pchają fale prosto w ujście Wisły i wdmuchują wody z powrotem pod prąd, wody w ujściu i połączonych zbiornikach wodnych potrafią się cofać i podnieść swój poziom więcej niż się można spodziewać. Parę razy mieliśmy po pół metra wody w hangarze w klubie jachtowym a nad zwykłym lustrem wody jesteśmy dobry metr. Kiedyś to zjawisko odpowiedzialne było za powodzie na wybrzeżu. Potęgowane przez spływającą stale w dół Wisły i innnych rzek wodę. Stąd też na kanale Motławy doprowadzonym pod Długie Pobrzeże w Gdańsku są stare wrota przeciwpowodziowe.
Biorąc pod uwagę to zjawisko, można by teoretycznie wejść dwa razy do tej samej wody po jej cofnięciu. Ale nie pokona to zjawisko kaskady.
Kaskada Wielkiego Młyna jest przejściem tylko w jedną stronę.
_
Tym razem prezentacja jest do pobrania z internetu.
Mam nadzieję, że wtedy będziecie mogli wyświetlić ją na cały ekran i w lepszej jakości.
Ponieważ nie mam z tym doświadczenia i jest to absolutnie pierwsza próba tego typu, proszę o komenty u uwagami.
Do wyświetlenia lub pobrania Prezentacja

8 komentarzy:

eee-live pisze...

Jak dla mnie bomba :) Coś mi się zdaje że jednak wykorzystam pozostały mi urlop :)

Zadora pisze...

eee-live
Dzięki, widzę, że przez cały dzień tylko na Twój sygnał zwrotny mogę liczyć.
Mam nadzieję, że lepiej się żpczujesz i gorączka spadnie. Inaczej to dość kiepski urlop.

eee-live pisze...

Agregat zanim będę mogła wziąć urlop to napewno będę już zdrowa ;)

Czuję się jakby po mnie walec przejechał, a gorączka spadła, już mam tylko 38,5 :(

abnegat.ltd pisze...

To zabawa ze swiatlem ksiezyca byla? Kapitalne :)

Zadora pisze...

Nie, kaskady są oświetlone punktowo, a to niebieskie światło pada z ulicy z jakiejś chyba reklamy.
Musiałbym dać jakieś ujęcie ogólne, żeby pokazać "widoczek" tego miejsca...ale nie zrobię tego. Sami przyjedzcie do Gdańska i znajdzcie to miejsce!:))
Czy wyświetla się u Was z wystarczającą jakością na googlach?

abnegat.ltd pisze...

Jakosc ok, ale w pelnym oknie widac pikselizacje. Lepszy efekt bez powiekszenia.

Anonimowy pisze...

Zdjęcie nr 2 bardzo fajne (tj. mnie sie podoba)

Zadora pisze...

@Dotty :))

Blog Widget by LinkWithin